מה לביקורת ספרותית ולהחלטות קריאה

במסגרת "הביקורת" שקובעת אם אקרא –

הפעם מאמר ארוך ומנומק היטב, כולל התנצלויות בסופו של יהודה ויזן, ב'הארץ' ספרים על "משיב הרוח" החוגג 25 שנים לקיומו:אני מצטט את שמצא חן בעיניי , ומצדיק ככל הנראה את הקישור שעשתה פרופ' אליאור בין כתיבת בקורות קשות לבין גסות הרוח ואכיבוש". [ נכון, טרם נרגעותי מהקישור שלא זכה להסבר מספק כנדרש מפרופסורית לפילוסופיה ]:הכותרת היא -"הִתְלאביביותם* אומנותם: כל הפגמים של "משיב הרוח"משוררי כתב העת לשירה יהודית ישראלית, שחגג לאחרונה חצי יובל לקיומו וגיליון חדש, מנסים לשאת חן ולהתקרב למרכז התרבותי החילוני גם במחיר אובדן זהותם"

  • המילה הראשונה היא הפיכת המילה תלאביביות לשם פעולה, כמו "התמזרחות, התאנגליות וכו' [ אב"ח ]

מתוך המאמר – ""ל'משיב הרוח' ישנו, וגם זה לא בטוח, בעיקר תפקיד קהילתי; ההוויה שם היא מתנ"סית מעיקרה. במובנים מסוימים זה מעין 'הליקון' של הציונות הדתית. אנשים נרשמים לסדנאות, עושים להם פסטיבלים, מפרסמים אותם בכתב העת, יש אווירה של מורים ותלמידים וכו'. בקיצור, מדובר בחוג לכל דבר ועניין, בהרבה עסקנות ובבזבוז של כספי ציבור. מבחינה אמנותית אין למשיב הרוח שום חשיבות. אף משורר לא צמח שם. שממה מוחלטת. היית מצפה למשל שתצמח שם שירה לוהבת ותקיפה או שתופיע שם עברית נפלאה. אך בפועל יש לנו שם בעיקר נוסח עמיחי מדולל לעילא, המון סכריניות וחלות שבת, והיאחזות פתטית בשברי פסוקים מן המקורות (כשכל שבר פסוק שכזה רק מדגים עד כמה המלים שמקיפות אותו נחותות) ובהתכתבות מעושה ובעיקר בלתי מתוחכמת עם המקורות."
מסקנה – כיוון שהפסקתי את חברותי ברשימת התפוצה האינטרנטית לפני זמן רב, היה משמח אותי לקרוא ניסוח מהודק ומדוייק של הבעיות המרכזיות. וכמובן לא אטרח יותר לנסות ולקרוא או להשיגו באף דרך.אגב, ויזן מוצא מקבילות בין "משיב הרוח" ל- "ערס פואטיקה" וגם שם אני מסכים אתו מאוד: "בדומה ל"אחרים" אחרים, ובמיוחד בדומה לבני הגל המזרחי ששטף וחלף, גם האחר הדתי מחויב, בהיעדר סגולה פואטית, להזדהות ולהכריז בשירו על אחרותו — כיוון שהשיר עצמו לא יעשה זאת, שהרי אינו באמת מזרחי/יהודי בשורשיו הפואטיים — הווי אומר, לענוד טלאי או להניף שלט ברור וקל לזיהוי המעניק לשירו הכשר של "יצירה יהודית" ובתוך כך את מקומו ה"לגיטימי" בשדה (או בשדות ה"זרים")."
ידידי וחברי אמר לי בשיחה עמוקה שהוא אינו מבין איך ארז ביטון ועדת "יוצאי מרוקו שמלווה אותו" הצליחו להשתלט לגמרי על השיח המזרחי בארץ, ויצרו דימוי מעוות לגמרי של המזרחי הישראלי. אבל ניחא, די גם בדבריו של ויזן.והקישור, כמובן –https://katzr.net/88877e***

פורסם לראשונה בפורום "לא ספרים" בפייסבוק

תגובה על מאמר שכתבה רחל אליאור על יהודה ויזן ו- יצחק לאור:

בשולי דבריה של רחל אליאור שפורסמו ע"י עלית קארפ, כאן בפורום ביום שישי האחרון, על דברי איציק לאור על מנגינותיה של נעמי ושמר וביקורתו של המשורר בשטח אילן ברקוביץ.

נתחיל עם הרשימה של לאור שמעלה על נס את הספר שפרסמו מירון את הירשפלד על שירת אלתרמן, ובסוף הרשימה, בהערה קצרצרה בסוגריים, הוא טוען שלחנה של שמר לשיר "פגישה לאין קץ" הוא וולגרי. אולי כל מנגינותיה וולגריות. אינני מוסיקולוג, ואין בי יכולת לנתח לחן לשיר, כמו שאני מנתח שיר. אבל, הקיטש שבמנגינת "כי סערת עליי" מספיק על מנת לכנותה וולגרית.

לגבי אילן ברקוביץ, אז כן, מה לעשות זה מה שהוא חושב ומרגיש ביחס לשירת גולדברג, וכמובן הזמן המתאים ביותר להערות אלו שכתב הוא הזמן בו חוגגים 50 שנה למותה, והוא מסביר ומנמק היטב מדוע מבחינתו זו אינה שירת הנפש, אלא שירה ספרותית מתיפיפת. אפשר לא להסכים אתו אבל אי אפשר לתקוף אותם כפי שאליאור תקפה ללא נקיבת שמו.[גם שמו של לאור לא מוזכר]* כמובן, שזה שיא הזלזול מבחינתה ככותבת. ואני שואל – מה?? לאור וברקוביץ אינם בני אדם חיים, שכך היא כותבת אודות יצירתם? שהרי נאמר: נאה דורש נאה מקיים!

זו הפעם האחרונה שאני הולך להתעסק בכתיבה הצדקנית והמתחסדת של פרופ' אליאור. מביך אותי לאור הדברים הנוכחיים שנשאתי אליה עיניים כסטודנט צעיר, ויותר מביך אותי שכתיבה שמאלנית, עאלק, אלימה, מזלזלת ופוגענית בדיוק כמו אותם אלימות נגדה יוצאת השמאלנית הכותבת.

זהו, אני סיימתי.

—–

*בשולי השוליים, אינני יכול לחשוב שכאשר הדברים מגיעים ללאור, גברים ונשים רבים מתמלאים בשנאה כיוון שהוא כן/לא תקף מינית, וביהמ"ש אינו מבחינתם הדרך בה נקבעת אשמתו של אדם.

פורסם על ידי arikbenedek

אוהב שירה , אוהב לקרוא משוררים שכבר לא חיים, מתים, ושירתם אבדה אי שם בזמן או בזכרון. לפעמים יש סיבות מעולות ולפעמים סתם, הזמן, היעדר כספים או רצון.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: